Monday, April 29, 2013

Tolerant for fear of being 'Homophobic'

It's around 8:00 p.m. one fine evening in Buea and I am having drinks with some acquaintances, one of them happens to be a bushfaller in caps - he has just returned from Germany after more than 20 years of uninterrupted residency. As the night drags on, homosexuality suddenly sneaks into our conversation and the 'German' asks for my stand on homosexuality. 'How do you feel about homosexuals, Melvin'?, he asks me, this is the beginning of a protracted exchange on the issue. But by and large, I tell him I don't care what people are when they are tucked away in private. He charges further, 'Do you think homosexuals should be allowed to kiss and hug in public?', and I quickly retort no. He rules, 'Then you're not tolerant as you claim'. A cold but true fact. As Africans in the global village, homosexuality is one issue that has and will continue to oppose us with ourselves, acquaintances and the Western world. It is an issue that confounds and bugs us. Individually most of us Africans - me included- are uncomfortable with it or its decriminalisation and normalisation. Our reasons range from its un-Africanness and  sacrilegiousness to its unnaturalness. To us, homosexuality is fundamentally not African, and smacks more of another Western import being forced past our shores into the fabric of our society. Beware, this is no pro-gay piece, or anti for that matter! But when the African in me is done justifying his stand, one question persists, are homosexuals born this way? I think yes. If so, are we not repressing the irrepressible with our anti-gay postures? As members of the world community and constant solicitors and receivers of Western aid, this is an issue we will increasingly be confronted with as there has been talk of adding better emancipation for homosexuals to the list of preconditions for receiving foreign aid. Beyond this wider multilateral dimension, we Africans must individually gauge our stand from a human perspective less we be taken unawares by our own bushfaller. So ask yourself, are you pro or anti? Personally, as a human being who is conscious of the pain borne of  rejection and being ostracised, I am not homophobic. I am tolerant not because I am comfortable with that reality. I am tolerant because I don't want to be homophobic = a hater of other human beings whose sexual orientation just happens to be in the minority.

11 comments:

  1. From Iowa (USA)

    First of all it is a privilege I am one of those Melvin contacted about his blog. I am sure I do not possess the qualities to act as a veto or a marketer of such a tasteful thought, but I claim what ever prayer being said with my name at the beginning or the end.

    Now to your latter piece, I am not a hater of anyone who decides to go any route for which he or she thinks they are comfortable with. But let us make this conform to certain paradigms. If we had not had so much western exposure, homosexuality may not have being a question we are dealing with today. This may be an outdated argument, but let me time travel right here; now I am a christian, and a catholic for that matter. My faith tells me that once there was a city of homosexuals and being gay was the order of the day and God destroyed it. I am not here to play God for I am just a sinner like every being, but let me believe and support what I have faith in and may I not hate and judge for God has that veto power. So I say for a Nigerian born and bread in Cameroon, with friends who are part of the LGBT society here at the University of Northern Iowa, I do not hate but I pray and I do not believe people are born that way for were I may reason to, thence my belief comes in play.

    ReplyDelete
  2. Homosexualité! Encore et Encore! Montrez-moi un seul passage où Dieu a fait preuve de tolérance envers ces gens? N'a-t-il pas détruit deux villes en partie à cause de ça? Qui sommes-nous pour décréter la tolérance où Dieu lui-même exerce son châtiment? N'acceptons pas tout et n'importe quoi au nom de la tolérance, la mondialisation et je sais pas quoi...pendant qu'on y est soyons aussi tolérant envers les zoophiles et les nécrophiles après tout c'est leur part d'orientation sexuelle! Things are really falling apart

    ReplyDelete
  3. Mais c'est terrible ces histoires! Et dire que certains de ces gays décident d'adopter des enfant! Si tout le monde suivait leur exemple, existerait-il ces malchanceux enfants par eux adoptés? Quelle éducation recevront-ils? Ça c'est mener le monde vers une perdition certaine!

    ReplyDelete
  4. First of all, I LOVE YOUR STYLE!!!

    ReplyDelete
  5. Après avoir lu le post et les différents commentaires, je me permets de dire (et ce sans vouloir manquer de respect à personne), qu'il est très mal venu de condamner les autres à cause de leur différence. Dieu a brulé des villes à cause de l'homosexualité, mais seriez vous, vous, capables de bruler vos enfants parce qu'ils sont homosexuels? C'est très bien de vouloir suivre les pas de Dieu, mais n'oubliez pas que l'ancienne alliance n'est plus et que la nouvelle alliance, dont le crédo est "aime ton prochain comme toi même" a pris sa place. Je ne suis pas pour les homosexuels, mais je suis pour l'amour entre des paersonnes, et je pense sinc-rement qu'on nait homosexuel (sauf ceux qui le sont pour des raisons matérielles). Des personnes de meme sexe peuvent profondément s'aimer, et qui sommes nous pour les juger? Chacun de nous a sa différence, est est parfois critiqué pour cette différence. Imaginez-vous être rejetté par ce que vous avez deux pieds???L'homosexualité fait partie d'eux comme vos pieds font partie de votre corps.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Christine Befoune, I do understand what you mean I share your views. But let's take a very simple example. If you have being on the news lately, you may have realized that mainstream media calls anyone who wants to profess their faith a fanatic. I mean I do not know where you are, but in the US especially you can say you are gay and that will have people asking you what you feel, what you want and many other things. But if you say you believe in Jesus and love God they may not air your interview. Kids are not allowed to call God's name in some public schools and its a taboo to talk about Jesus. the world is changing and I deny to change with it in the way it maybe changing. Do not get me wrong, I am a sinner like all. Fundamentally, I love people and do not despite anyone, since they are created by God. But can I share my thoughts? Can I say what I too have a believe in? That is the case, for they would say you are intolerant. To me being a homosexual is a sin. That is my point and let me have it that way. You and I criticize politicians for what we believe they do wrong, that does not mean we hate the person. We just don't agree with their actions in some aspects. I have friends who are part of the LGBT group and I have told them I consider it a sin and we are still friends. Also, I can still have it like a woman who was in the past sexually molested by men, to say that I do not condone it because I was sexually molested by gays in Buea, Cameroon. They thought they could get me and some friends in their group, but that was not possible. This is a subjective issue and no one would kill their child for being gay. That is wrong. But I would let my kids know that "daddy" does consider homosexuality to be a sin, as much as fornication, and adultery.

      Delete
    2. Vincent Chukwuemeka, first of all I apologize for me answering to you in French. English is not my A language, so I may not be able to clearly speak my mind if my answer is totally in English.

      Victor Hugo a dit "Je ne suis pas d'accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu'à la mort pour que vous ayez le droit de le dire".

      D'après toi (permets moi de te tutoyer), l'homosexualité est un péché, c'est ton point de vue, que je sois d'accord ou pas, c'est ta manière de voir les choses.

      Il est vrai que le monde change, qu'on a tendance à présent non seulement à tout remettre en question, mais on a également tendance à s'affranchir de tout ce qui pourrait nous empêcher d'agir à notre guise. L'important d'après moi n'est pas de suivre la masse juste pour penser avoir "sa" place au sein de la société, tout au contraire. Je pense qu'aujourdh'ui ou tout se perd (que ce soit le matériel, les valeurs ou la foi), il faut se trouver soi même, agir en exemple pour nos propres enfants et savoir ce qu'on aimerai leur laisser après notre départ. La masse n'a aucune importance, elle ne paie pas nos factures en journee et ne se retrouve pas face à notre conscience le soir.

      Je ne te juge pas pour ce que tu es ni pour ce que tu penses, je donne juste mon point de vue quand j'en ai un. Grâce à cet échange et à l'apport des autres, je vois les choses sous plusieurs angles, ce qui m'édifie.

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Très chers,
    J’aime toujours à le préciser en introduction d’un débat homosexuel, JE NE SUIS PAS HOMO (le raccourci est vite pris pour justifier mes prises de positions).Cela étant je vais revenir sur la conversation de Melvin : à la question de savoir est ce que cela m’arrangerait que des homo s’embrassent en public j’aurais répondu : « cela ne m’arrangerait pas plus que dans le cas des hétéros, l’environnement Africain auquel j’appartiens n’est pas habitué à des marques enflammées d’affection en public »voilà ce que j’aurais répondu.
    Ensuite les homophobes pour justifier leur homophobie n’ont que deux mots à la bouche : Dieu et la Bible…s’ils reconnaissent l’existence de personnes athées (qu’on ne livre pas forcément à la vindicte de l’opinion comme c’est le cas avec les homos) je pense qu’il s doivent aussi reconnaître et accepter l’existence de personnes qui ne suivant pas les préceptes bibliques, n’en ont cure des passages bibliques qui soit disant punissent les homosexuels, et que logiquement ces personnes veuillent vivre leur sexualité autrement que ce que « la norme » prescrit.
    Il ya biens d’hétéros friands d’actes sexuels spécifiques aux homos (pénétration anale par exemple), quelle est donc la différence (au niveau du ressenti) entre celui qui le fait à son épouse ou à une autre et celui qui le fait à un autre homme ?
    La société est plus tolérante envers les fumeurs (et j’en suis un) qui détruisent plus l’humanité de façon bénigne qu’envers les homosexuels qui eux vivent simplement leurs aspirations charnelles et privées. Acte contre nature vous me direz…certes la nature n’a pas prévu qu’un homme couche avec un autre ça ne sert à rien…la nature n’a pas non plus prévu de fellation ni le sexe pour le plaisir. Le sexe a la base a pour but la procréation si l’on en croit la bible le pratiquer en dehors de ce but est donc contre nature (contre nature en veux tu ? en voilà).
    Je conclurais en disant que si on n’est pas homo rien ne nous oblige à fermer notre esprit à ce qui nous semble étrange, pour moi l’homophobie procède de la bêtise humaine pas loin du racisme.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Speechless... Samba je crois que je n'ai plus rien à ajouter.

      Delete
  8. Belle plume Melvin!! J'ai lu avec beaucoup d'intérêt les réactions des uns et des autres...et je me permets de "nous" poser quelques questions:
    1. Pourquoi les occidentaux proscrivent-ils la polygamie ou la "multigamie"? Combien d'épouses avait le roi Salomon (Ancien Testament de la Bible). Jésus, ne dit-il pas je ne suis pas venu abolir la Loi? Et ils voudraient nous imposer l'homosexualité?? Nous ne sommes pas plus hypocrites qu'eux. Pensons donc à tous ces scandales sexuels qui alimentent la presse en Occident. "Ils" sont pourtant "bien" mariés...ceux-là qui vont voir ailleurs. Qu'ils légalisent aussi la polygamie (Polygamie pour tous...ceux qui le désirent!)
    2. Oui, je l'admets et je le confesse: l'homosexualité peut être un penchant naturel. Mais alors, comment distinguer ceux qui le sont "naturellement" de ceux qui utilisent cette pratique pour grimper l'échelle sociale...ou à d'autres fins obscures???? Nos enfants ne seraient-ils pas en danger face à ces prédateurs du pouvoir, de l'argent et du prestige. Je me ferai volontiers "alchimiste" face à ces prédateurs et transformerai leurs "bijoux de famille" en or. Ils n'auront que leurs yeux...pour pleurer.

    Alphonsius Ategha

    ReplyDelete